banner

Ben je een teamdag aan het organiseren en zoek je nog iets dat anders is dan anders? Deze workshop is ideaal om de creativiteit in de groep een flinke energiestoot te geven. Het verschil tussen wel en niet creatief zijn, zit immers in de keuze om het te doen.

workshopfoto

In een actieve workshop ervaren we de drijvende krachten achter creativiteit in het werk. We leren wat ‘out of the box’ denken te maken heeft met de werking van ons brein. En we leren een aantal denk technieken die we kunnen toepassen op jullie actuele doelstellingen en uitdagingen.

"Ik en mijn collega's vonden dat je de workshop op een hele prettige manier hebt geleid, je hebt ons echt in beweging gekregen! Ook was je goed voorbereid en was het een prettig verloop van begin tot eind: goede inleiding en opbouw van de workshop. Na de workshop waren de energie en het enthousiasme echt weer terug! Erg positief. Nogmaals hartelijk dank!"

Nadine Schenk - Organisatieadviseur bij adviesbureau Dutch

Wat doet creativiteit in ons werk?

Over creativiteit is in het bedrijfsleven steeds meer te doen. De uitdagingen waar organisaties in de komende decennia voor staan, vragen om steeds meer ‘denkflexibiliteit’ en inventiviteit. ‘Effectieve creativiteit’ is net zoals ‘effectieve communicatie’ een onmisbare factor voor het functioneren van teams en afdelingen. Zonder dat we er bij stil staan gebruiken we aan de lopende band onze creatieve competenties.

model van de zeven attitudes die mensen aannemen in een creatie proces

Waar gaat de workshop over?

Creativiteit is de menselijke vaardigheid om samen of zelfstandig, tot iets fundamenteel nieuws te komen dat waarde toevoegt. Een teamdag of afdelingsbijeenkomst is vaak een goed moment om op een nieuwe manier te kijken naar de manier waarop we samenwerken. Of om eens op een andere manier na te denken over de projecten die we hebben lopen.

In deze interactieve workshop ervaren we in een sfeer van nieuwsgierigheid, ontspanning en humor:

  • Veel energieke oefeningen waarmee je creatief denken kunt stimuleren.
  • Een aantal creatieve denktechnieken die snel tot nieuwe inzichten leiden.
  • Een heldere structuur van het creatieve proces dat de groep houvast geeft in creatieve samenwerking.
  • Nieuwe manieren van (samen)werken die we in de eigen context direct kunnen inzetten.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Het strategisch inzetten van onze creatieve competenties geeft inspanning voor vernieuwing richting en focus. Vaak wordt het thema van de teamdag of een groepscasus gebruikt om de creatieve technieken mee te oefenen. Dat leidt tot inspirerende gesprekken en een frisse blik op elkaars werkzaamheden.

De werkvormen die we gebruiken hebben een zeer gevarieerde oorsprong:

  • Improvisatietheater,
  • Creative Problem Solving,
  • Storytelling,
  • Studies naar Leonardo Da Vinci,
  • Stand-up comedy,
  • Studies naar Walt Disney,
  • NLP,
  • Freestyle rap,
  • Breinkennis (o.a. Ab Dijksterhuis, Jonah Lehrer)

Als we beter begrijpen hoe creativiteit werkt, kunnen we er voor kiezen het effectief in te zetten. Je team of afdeling maakt in de workshop op een luchtige wijze kennis met de succesfactoren van geslaagde creatieve samenwerking. Hoe kom je samen tot originele ideeën? En wat is er voor nodig om die ideeën ook om te zetten in actie? De workshop levert inspiratie en hernieuwde energie om het de volgende werkdag eens over een andere boeg te gooien.

Wat levert het op?

Deze workshop bestaat uit de combinatie van fun en inhoud. De creatieve oefeningen brengen mensen op een plezierige manier uit hun comfort zone. Er wordt veel gelachen terwijl men ook wat leert. De workshop Strategische Creativiteit heeft onder andere het volgende effect op de groep:

  • Verbinding: De onderlinge verbinding op persoonlijk vlak is sterker doordat deelnemers meer van zichzelf laten zien.
  • Positiviteit: De groep als geheel is hechter doordat men samen een positieve ervaring heeft gedeeld.
  • Frisse blik: Deelnemers worden aan het denken gezet over onbewuste aannames en groepsovertuigingen. Het is daardoor gemakkelijker om oude patronen te herkennen en te doorbreken in de weken na de workshop.
  • Tools: Deelnemers hebben alternatieve werkvormen geleerd die ze in een teamoverleg gemakkelijk kunnen inzetten om groepscreativiteit aan te boren.
  • Overzicht: De groep overziet het soms zo ongrijpbare begin van creatieve samenwerking beter, doordat de achterliggende structuur bewust is gemaakt.

Wil je het inhoudelijke stuk van de bijeenkomst meer uitdiepen en van verschillende kanten belichten, kijk dan ook eens naar een begeleide Brainstormsessie. Deze is ook te combineren met een workshop.

Tijdsduur en locatie

De workshop kan gegeven worden door heel Nederland. De lengte van de workshop varieert tussen 1,5 uur tot 3,5 uur. Het programma is geschikt voor kleine (vanaf 3 personen) en grote groepen (maximaal 250 personen).

Hoe kun je een workshop boeken?

Ben je geïnteresseerd in de workshop Strategische Creativiteit? Vraag dan via onderstaand contactformulier een offerte aan.

Wil je een specifieke datum controleren op beschikbaarheid of vrijblijvend reserveren, dan kan dat ook via het contactformulier. Wil je mij direct spreken bel dan naar 06 - 34 93 22 88. Ik licht de verschillende mogelijkheden graag toe voor jullie groepsgrootte en soort bijeenkomst.

Hartelijk dank voor je bericht. Je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Gratis stappenplan brainstorms begeleiden

Deel dit

Volg Thomas

Logo workshoppen.nl

De workshops van Creactor dragen het kwaliteitskeurmerk van workshoppen.nl voor professionele en betrouwbare workshopaanbieders.