creactor-logo
creactor-logo
creactor banner

Creativiteit is het vermogen om iets nieuws te bedenken dat waarde heeft. Het spreekt voor zich dat iedereen dat kan. Mensen zijn van nature inventief. Waarom is er dan een trainingsbureau nodig dat zich specialiseert in training en begeleiding van creativiteit?

Mijn studiekeuze op de middelbare school was een kwelling voor mij. Want ik hield van natuurkunde en van tekenen. Ik maakte fanatiek muziek en leerde mijzelf programmeren. Ik wilde ‘alfa’ en ‘beta’. Creatief en exact. Maar die opleidingen zijn schaars.

Uiteindelijk koos ik voor de technische universiteit in plaats van de filmacademie. Ik weet achteraf, dat er geen 'foute' keuze was. Maar ik heb door mijn eigenwijze carrière keuzes, ontdekt dat ik bij beide studierichtingen altijd een deel van mijn talenten verwaarloos:

  • In een exacte opleiding leer je niet hoe je fantasie en creativiteit verwerkt in een ontwerpproces.
  • Op de hoge school voor de kunsten leer je niet hoe je een productieproces optimaliseert.

Dit is een kloof die ik nu in het bedrijfsleven steeds vaker tegenkom. Terwijl de Nederlandse creatieve industrie exponentiëel groeit, worstelen nog steeds veel bedrijven met hun innovatieprocessen en productvernieuwing. De druk om te vernieuwen neemt met elk kwartaal toe. En tegelijkertijd is er nog veel te verbeteren aan de reeds bestaande productenlijn. Dat hier creativiteit voor nodig is begrijpt iedereen. Het probleem is dat er voor bedrijven buiten de creatieve industrie, weinig aanknopingspunten zijn voor de ontwikkeling van bedrijfscreativiteit.

Ik ben met Creactor begonnen op het moment dat ik mij realiseerde wat het probleem eigenlijk is. In elke organisatie lopen wel creatieve mensen rond. Maar ze kunnen het vaak moeilijk onder woorden brengen hoe ze denken. Laat staan dat ze weten hoe ze het hun collega’s bij kunnen brengen. Daar komt nog bij dat managers door de toenemende vraag om efficiëntie, geconditioneerd zijn om vooral logisch, rechtlijnig en planmatig te denken. Het wordt daardoor voor leidinggevenden almaar moeilijker om creatief voorbeeldgedrag te laten zien.

Met Creactor help ik bedrijven zich beter te onderscheiden in hun markt door groepscreativiteit weer ruimte te bieden en richting te geven. Creactor maakt de expertise die Creative Professionals zoals architecten, game-designers of reclame-bureaus hebben, beschikbaar voor iedereen die de inventiviteit van zijn mensen naar een hoger plan wil brengen.

Ik heb als werktuigbouwkundig ingenieur gewerkt bij een ingenieursbureau dat 100% bezig is met disruptieve innovatie. In een klein multidisciplinair team bedachten we nieuwe producten, ontwierpen en bouwden prototypes en maakten lange dagen in de testhal.

Als professioneel stand-up comedian heb ik vele verschillende theaterprogramma’s geschreven en uitgevoerd. Ik heb door Nederland en België getourd en de eerste prijs gewonnen tijdens het Eindhovens cabaretfestival.

Na mijn ingenieursopleiding aan de TU Delft (cum laude) heb ik meerdere opleidingen gevolgd in onder andere:

  • creatief denken,
  • improvisatietechniek,
  • effectieve communicatie,
  • coaching,
  • ontwerp van bedrijfstrainingen
  • procesbegeleiding.

Sinds 2008 heb ik met meer dan honderd bedrijven gewerkt en een grote variëteit aan bedrijfsculturen van binnen meegemaakt.

Met Creactor werk ik voor het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en voor particulieren.

Wat kan ik voor bedrijven betekenen?

  • Personeelsontwikkeling op innovatie competenties.
  • Begeleiding van pilotprojecten en meerdaagse innovatieworkshops
  • Traineeships gericht op creatief denken en innovatie vaardigheid
  • Creatieve vaardigheidstrainingen: Visual Problem solving, Creatief denken, Mindmapping, Strategisch Proces ontwerp, Design Thinking.
  • Bedrijfsscan op innovatiekracht en creërende vermogen. Wat gaat er al goed en waar liggen de mogelijkheden voor groei en ontwikkeling?
  • Agile product development (kort-cyclisch werken aan de ontwikkeling van nieuwe producten)
  • Kennisdeling vergroten en autonoom maken.

Wat kan ik voor studenten, hoge scholen en universiteiten betekenen?

  • De slagingskans van afstudeerders verhogen door ze te leren hoe hun creatieve brein werkt en hoe ze dit kunnen sturen.
  • Masterclasses voor docenten: ontwikkeling van het vermogen om de studenten hun creatieve kant meer te laten ontplooien.
  • Ontwerp van bijvakken die het innovatief denken en doen van studenten vergroot.
  • Advies in curriculum ontwikkeling over het stimuleren van creatieve competenties en attitudes.
  • Training creatieve vaardigheden voor startende onderzoekers en promovendi.

Wat kan ik voor particulieren betekenen?

  • Persoonlijke coaching in creatieve ontwikkeling.
  • Training creatief zelfvertrouwen.

Ga naar de contact pagina voor informatie en specifieke vragen of lees hier wat klanten schrijven over hun ervaring met Creactor

Wil je meer weten over hoe ik teams, afdelingen en leidinggevenden ondersteun in het bouwen van een creatieve cultuur? Lees dan één van de artikelen in de blogsectie.

Gratis stappenplan brainstorms begeleiden